trwa ładowanie strony
wczytywanie strony

Podsumowanie II edycji projektu „eSzkoła – Moja Wielkopolska” eSukces

    Druga edycja innowacyjnego projektu edukacyjnego „eSzkoła – Moja Wielkopolska”, realizowanego przez trzech partnerów: Samorząd Województwa Wielkopolskiego, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i Ogólnopolską Fundację Edukacji Komputerowej pomyślnie dobiegła końca. Uroczysta gala, podsumowująca tegoroczne prace z udziałem Tomasza Bugajskiego, Członka Zarządu Województwa Wielkopolskiego, odbyła się 23 października w Auli UAM w Poznaniu.]

     

    Najlepszymi uczniami okazali się gimnazjaliści z Rozdrażewa i licealiści z Wolsztyna. Podczas pracy nad projektami młodzież mogła korzystać z laptopów, tabletów, aparatów cyfrowych i bezprzewodowego Internetu w swoich szkołach.
    – Nowoczesne technologie powinny być częścią dzisiejszej szkoły – mówi Joanna Ganowicz, Dyrektor Departamentu Edukacji i Nauki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego. – Jednak nie zapominajmy o pomysłowości i kreatywności uczniów. To właśnie dzięki zaangażowaniu naszej młodzieży możemy mówić o sukcesie „eSzkoły”. Jesteśmy z nich bardzo dumni.
    Zasady konkursu nie zmieniły się. Podobnie jak w ubiegłym roku, powstało 315 projektów w 105 wielkopolskich gimnazjach i liceach. Podczas zajęć pozalekcyjnych uczniowie pracowali nad projektami matematyczno-przyrodniczymi. Ich tematyka była dowolna – wszystko zależało od pomysłowości ich twórców.


    Lekcja dobrej szkoły


    Było kreatywnie, ciekawie i z pasją. Oprócz przeprowadzania chemicznych doświadczeń, układania matematycznych ciekawostek oraz przedstawiania powiatowych atrakcji turystycznych, młodzież działała na rzecz lokalnych społeczności.
    Zwycięzcy II edycji „eSzkoły”, uczniowie z Liceum Ogólnokształcącego im. Marii Curie-Skłodowskiej w Wolsztynie przywrócili blask tamtejszej parowozowni. Dzięki nim zagraniczni turyści odwiedzający tamtejsze Muzeum mogą nie tylko przyglądać się eksponatom, ale także poznać ich historię. Do wyboru mają angielską i niemiecką wersję planu. – Prace nad nagraniami trwały wiele godzin, ale bardzo cieszymy się z tego, że historia muzeum jest teraz dostępna również dla zagranicznych gości – mówią uczniowie z wolsztyńskiego Liceum Ogólnokształcącego im. Marii Curie-Skłodowskiej. Oprócz multimedialnych przewodników licealiści zajęli się przywracaniem blasku dawnym lokomotywom, a także zbudowali własną hybrydę parowo-elektryczną „JarkoParkę”, która swoje imię zawdzięcza opiekunowi projektu Jarosławowi Stańko.
    Ich młodsi koledzy, zwycięzcy z Gimnazjum w Rozdrażewie, postanowili przeprowadzić dochodzenie w sprawie wosku. Uczniowie szukali śladów tej substancji w słownikach, myjni samochodowej, w sklepie oraz w lesie.
    Dzięki nauce metodą projektów zmieniła się także rola nauczycieli. Stali się dla uczniów przewodnikami w poszukiwaniu wiedzy i osobami, które motywowały ich do dalszej pracy. Czasem przecierając ze zdumienia oczy…
    – Zdziwiło mnie, że wybrali taki temat. Jestem historykiem i nie mam wiele wspólnego z muzyką – przyznaje Piotr Gotowy, nauczyciel z Gimnazjum nr 4 im. Stanisława Staszica w Szamotułach, którego uczniowie postanowili stworzyć instrumenty ze śmieci.


    Globtroter i wykłady online


    Nauka przez zabawę. Tak jednym zdaniem można opisać grę edukacyjną „Globtroter: poznaj Wielkopolskę”. Od 1 do 30 września gimnazjaliści oraz licealiści zdobywali punkty odpowiadając na pytania z chemii, biologii, fizyki, geografii i matematyki. Naukowe zagadki były stworzone przez samych uczniów i odpowiadały tematyce ich projektów. Podczas gali dziesięcioro uczestników na żywo, za pomocą tabletów, odpowiadało na 20 pytań. Najlepszy okazał się Gracjan Kurpik z Liceum Ogólnokształcącego im. H. Sienkiewicza we Wrześni. Kolejne miejsce należało do jego szkolnej koleżanki Aleksandry Przybylskiej, natomiast trzecie miejsce zajął Adam Borowiak z Gimnazjum im. Jana Pawła II w Ptaszkowie.
    II edycja „eSzkoły” upłynęła pod znakiem wykładów online. W ciągu kilku miesięcy przeprowadzono siedemnaście „wirtualnych lekcji”. Z uczniami swoją wiedzą dzielili się najlepsi polscy naukowcy, młodzi badacze oraz ciekawe osobistości. Tematyka spotkań dotyczyła nauk matematyczno-przyrodniczych, wykraczała jednak poza sztywną ramę programową. Wykłady o znaczeniu stresu, aparaturze pomiarowej czy gwarze poznańskiej transmitowane były z sali wykładowej do 33 miejscowości w całej Wielkopolsce.


    Wstępny raport z ewaluacji projektu


    Kompetencje miękkie promowane przez ”eSzkołę” stały się standardem w szkołach uczestniczących w projekcie. Potwierdza to wstępny raport z ewaluacji, opracowywany przez pracowników Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Poprawiła się, jakość komunikacji na poziomie nauczyciel – uczeń. Nawet ci mniej aktywni podopieczni nie boją się zadawać pytań na dodatkowych zajęciach, angażują się w realizację zadań, integrują się z grupą. Młodzież staje się bardziej twórcza, przedsiębiorcza i samodzielna, pracuje zgodnie z założonym harmonogramem. Uczniowie stają się odważniejsi, łatwiej przyswajają wiedzę, lepiej współpracują w zespole klasowym oraz z nauczycielem. Projekt pomaga szkołom w rewolucji oświaty.
    – To był bardzo udany rok, jednak nie osiadamy na laurach – zapewnia Joanna Ganowicz. – Jako organizatorzy możemy obiecać, że zrobimy wszystko, aby rozpoczynająca się III edycja projektu była jeszcze ciekawsza. O uczniów się nie martwię. Oni na pewno staną na wysokości zadania – dodaje Joanna Ganowicz.

    Nagrodzone projekty


    Kapituła konkursu „eSzkoła” złożona z pracowników Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza oraz reprezentantów Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego oraz Ogólnopolskiej Fundacji Edukacji Komputerowej przyznała główne miejsca 6 szkołom (3 gimnazjom oraz 3 liceom) oraz dodatkowo wyróżniła 6 projektów (5 gimnazjalnych oraz 1 licealny).

    Laureaci głównych miejsc


    I miejsce (nagroda: notebooki dla wszystkich członków zespołu, opiekuna oraz tablica interaktywna dla szkoły)
    Gimnazjum: projekt „Na tropie woskowych tajemnic” – Gimnazjum przy Zespole Szkół Publicznych w Rozdrażewie
    Liceum: projekt „ZaPaRoWaNi pełną parą” – Liceum Ogólnokształcące im. Marii Curie-
    Skłodowskiej w Wolsztynie
    II miejsce (nagroda: smartfony dla wszystkich członków zespołu, notebook dla opiekuna oraz tablica interaktywna dla szkoły)
    Gimnazjum: projekt „Kurczę, jakie jaja” – Gimnazjum im. St. Mikołajczyka w Miejskiej Górce
    Liceum: projekt „„Para – buch, koła – w ruch!” – II Liceum Ogólnokształcące im. Dąbrówki w Gnieźnie
    III miejsce (nagroda: konsole stacjonarne dla wszystkich członków zespołu, notebook dla nauczyciela oraz tablica interaktywna dla szkoły)
    Gimnazjum: projekt „Chemiczna epidemia, czary mary i alchemia” – Gimnazjum nr 64 w Poznaniu
    Liceum: projekt „Kryptonim A. Einstein” – Liceum Ogólnokształcące nr 2 w Kępnie
    Wyróżnienie (nagroda: aparaty cyfrowe dla członków zespołów oraz notebook dla opiekuna)
    Gimnazjum: „Gdy do Żychlina przybywasz, widokówkę zdobywasz… gdy już ją masz, Żychlin dobrze znasz ” – Gimnazjum im. Jana Pawła II w Żychlinie
    Gimnazjum: „Cztery żywioły i radio” – Gimnazjum im. Powstańców Wielkopolskich w Budzyniu
    Gimnazjum: „Jak się uczyć i pomagać, aby mózgiem dobrze władać?” – Gimnazjum w Okonku
    Gimnazjum: „Steward chapie, wuchta wiary sapie, TEJ!” – Gimnazjum nr 22 im. Dezyderego Chłapowskiego w Poznaniu
    Gimnazjum: „W 60 godzin dookoła Przemęckiego Parku Krajobrazowego” – Gimnazjum im. Powstańców Wielkopolskich w Przemęcie
    Liceum: projekt „Operacja Wskrzeszenie” – II Liceum Ogólnokształcące im. Dąbrówki w Gnieźnie

    Partnerzy projektu „eSzkoła – Moja Wielkopolska”


    Samorząd Województwa Wielkopolskiego


    Samorząd Województwa odpowiada za wdrażanie Regionalnej Strategii Innowacji na lata 2010-2020, dzięki której Wielkopolska ma szansę znaleźć się w czołówce najbardziej innowacyjnych regionów Europy. Jedno z jej założeń mówi o potrzebie tworzenia programów edukacyjnych, które będą promować u dzieci i młodzieży przedsiębiorczość i kreatywność. Samorząd Województwa dąży do udoskonalania systemu edukacji w Wielkopolsce, ale także chce być przykładem nowego podejścia do nauki dla innych regionów naszego kraju. Głównym celem jaki sobie stawia, jest zmiana nastawienia w szkole z promującego posłuszeństwo i naśladownictwo, na działania kształtujące oryginalność i samodzielność wśród uczniów.
    www.umww.pl

    Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu


    Od lat znajduje się w czołówce najlepszych uniwersytetów w kraju. Jest największą szkołą wyższą w północno-zachodniej Polsce z doskonałą kadrą profesorów. Rada Naukowa projektu „eSzkoła – Moja Wielkopolska”, której przewodniczy wybitny pedeutolog prof. Stanisław Dylak składa się z profesorów UAM z wydziału Biologii, Chemii, Geografii, Fizyki, Matematyki oraz Studiów Edukacyjnych. Rada Naukowa jest wsparciem dla opiekunów projektu, służy pomocą naukową w opracowaniu szkoleń dla nauczycieli oraz prowadzi konsultacje w doborze tematyki projektów i metody prowadzenia zajęć z grupami projektowymi.
    www.amu.edu.pl

    Ogólnopolska Fundacja Edukacji Komputerowej


    W 1989 r. OFEK zrealizował pierwszą w historii pilotażową dostawę komputerów PC do szkół. Od tamtego czasu misją fundacji jest promowanie i wprowadzanie nowoczesnych technologii do systemu nauczania. Do 2008 roku Fundacja wyposażyła ponad 5 400 pracowni szkolnych i bibliotek multimedialnych w ponad 60 tysięcy komputerów. OFEK już od kilku lat rozwija program e-szkoły w Wielkopolsce i wprowadza cyfrowe technologie dla nauczycieli i uczniów, zmieniając myślenie o polskiej szkole oraz czyniąc ją nowoczesną i przyjazną uczniom. W 2009 roku z inicjatywy OFEK 75 szkół wzięło udział w programie „e-szkoła Wielkopolska – Twórczy Uczeń” oraz „e-szkoła Wielkopolska – Twórczy Nauczyciel”. Dzięki nim szkoły zostały wyposażone w nowoczesny sprzęt komputerowy i internetowe platformy edukacyjne. Fundacja kierowała największymi projektami edukacyjnymi w zakresie ICT dla nauczycieli w Polsce, w tym projektami w ramach PAOW Banku Światowego i „Intel Nauczanie Ku Przyszłości” dla 70 tys. nauczycieli.
    www.ofek.pl

     

    Foto: Agencja Dobocom PR


    Galeria zdjęć: