trwa ładowanie strony
wczytywanie strony

Historyczne posiedzenie zespołu Komisji Europejskiej w Wielkopolsce

    *W dniach 28-29 listopada br. w Poznaniu i Swarzędzu odbyło się pierwsze wspólne posiedzenie Zespołu Roboczego Komisji Europejskiej ds. Węzłów Miejskich, Regionów i Makro-Regionów, złożonego z trzydziestu ekspertów Korytarzy Transportowych TEN-T Bałtyk-Adriatyk i Morze Północne-Bałtyk. Posiedzenie było pierwszym w historii istnienia korytarzy TEN-T spotkaniem wspólnego dla obu korytarzy Zespołu Roboczego i to poza siedzibą Komisji Europejskiej. Jego współgospodarzem był Marek Woźniak, Marszałek Województwa Wielkopolskiego, a otwarcia obrad dokonał Wojciech Jankowiak, Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego. *

    Pierwszego dnia posiedzenia odbyło się kurtuazyjne spotkanie Wicemarszałka Wojciecha Jankowiaka z koordynatorami korytarzy: Catherine Trautmann, Koordynator Europejską Korytarza Morze Północne-Bałtyk oraz z Profesorem Kurtem Bodewigiem, Koordynatorem Europejskim Korytarza Bałtyk-Adriatyk.

    Po otwarciu obrad Wicemarszałek Jankowiak przedstawił prezentację na temat Województwa Wielkopolskiego pod kątem transportowym i znaczenia naszego regionu w korytarzach TEN-T. Spotkanie toczyło się w trybie zamkniętym – tylko dla członków Zespołu Roboczego – i wspólnie przewodniczyli mu Koordynatorzy Europejscy oraz Wicemarszałek.

    Uczestnicy z kilkunastu europejskich miast i regionów oraz m.in. przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa RP, portów morskich i Polskich Kolei Państwowych dyskutowali o możliwościach poprawy infrastruktury transportowej w tzw. wąskich gardłach komunikacyjnych w miastach, regionach i makroregionach. Wśród poruszanych tematów, oprócz roli Wielkopolski w korytarzach TEN-T, znalazły się m.in. „Węzły miejskie i ich rola jako „ostatniej mili” w sieci bazowej korytarzy”, „Miasta i regiony jako siły napędowe innowacyjności wzdłuż korytarzy” czy „Innowacyjne sposoby administrowania korytarzem: jak możemy lepiej połączyć siły?”. Został również zaprezentowany nowy projekt Departamentu Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego pod nazwą SUBNODES. Projekt ma na celu polepszenie powiązań komunikacyjnych miejscowości leżących w promieniu ok. 50 km od Poznania ze stolicą naszego regionu, poprzez wykorzystanie w ruchu pasażerskim nowoczesnych rozwiązań z branży IT. Projekt SUBNODES będzie realizowany przez najbliższe trzy lata i współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach programu unijnego Interreg Europa Środkowa.

    Drugi dzień posiedzenia miał charakter wizyty terenowej. Uczestnicy przejechali szynobusem z poznańskiego Dworca Głównego do Swarzędza, gdzie złożyli wizytę w intermodalnym terminalu kontenerowym CLIP Logistics. Tam miały miejsce prezentacje i dyskusje na temat infrastruktury kolejowej i drogowej w polskiej części korytarzy Morze Północne-Bałtyk i Bałtyk-Adriatyk. Goście mieli też okazję zapoznać się z działalnością CLIP Logistics. Po powrocie do Poznania uczestnicy zostali oprowadzeni po dworcu kolejowym, co stanowiło akcent kończący posiedzenie Zespołu Roboczego w Wielkopolsce.

    Stolica Wielkopolski została wybrana przez Komisję Europejską na miejsce posiedzenia jako ośrodek położony na przecięciu dwóch międzynarodowych korytarzy transportowych i interesujący przykład dużego węzła miejskiego. Przez Województwo Wielkopolskie przebiegają bowiem dwa międzynarodowe korytarze transportowe: Korytarz Bałtyk-Adriatyk oraz Korytarz Morze Północne-Bałtyk. Do pierwszego korytarza należy m.in. linia kolejowa nr E59 na odcinku Krzyż-Rawicz, a do drugiego linia E20 od Zbąszynia do Kłodawy, a także autostrada A2.

    Samorząd Województwa Wielkopolskiego podejmuje liczne działania na rzecz rozwoju obydwu korytarzy transportowych m.in. poprzez ścisłą współpracę z władzami szczebla powiatowego i gminnego, z instytucjami naukowo-badawczymi oraz z planistami i inwestorami infrastruktury transportowej. Województwo Wielkopolskie jest też współzałożycielem i aktywnym członkiem Stowarzyszenia Polskich Regionów Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk.

    Modernizacja wielkopolskich dróg, szlaków kolejowych i portu lotniczego, a także powstanie nowoczesnych terminali intermodalnych przynosi w ostatnich latach naszemu regionowi wymierne korzyści ekonomiczne i społeczne. Powstają liczne przedsięwzięcia o charakterze biznesowym w różnych sektorach gospodarki. Większość z nich jest zlokalizowana bezpośrednio w obszarze korytarzy TEN-T, znacząco oddziałując na rozwój Wielkopolski.
    Posiedzenie Zespołu Roboczego Komisji Europejskiej w stolicy Wielkopolski pozwoliło zwrócić uwagę na sukcesy naszego regionu pod względem transportowym, a także podkreślić jego potrzeby na międzynarodowym forum eksperckim. W związku z dynamicznym wzrostem, dla dalszego rozwoju regionu niezbędne są bowiem w najbliższym czasie inwestycje na wielkopolskich szlakach transportowych, które zwiększałyby przepustowość, szybkość i komfort przemieszczania osób i towarów, a także poprawiały bezpieczeństwo i obniżały emisję CO2.

    Wielkopolskie Regionalne Obserwatorium Terytorialne oraz Wielkopolskie Biuro Planowania Przestrzennego przygotowały przy okazji posiedzenia dwie publikacje w języku polskim i angielskim, odpowiednio – zbiór artykułów „Wybrane problemy rozwoju transportu w Województwie Wielkopolskim” oraz folder „Wielkopolska w Korytarzach TEN-T”. Pozwolą one przybliżyć nasz region przybyłym do Wielkopolski ekspertom w kontekście ich codziennych rozważań, a także będą służyć jako przydatne źródło wiedzy o temacie dla innych osób zainteresowanych zarówno w Polsce jak i poza jej granicami.


    Galeria zdjęć: