trwa ładowanie strony
wczytywanie strony

Stacje demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji

    Prowadzenie stacji demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji wymaga uzyskania pozwolenia na wytwarzanie odpadów uwzględniającego wymagania przewidziane dla zezwolenia na przetwarzanie odpadów. Jeżeli stacja demontażu pojazdów kwalifikowana jest jako instalacja, której funkcjonowanie, ze względu na rodzaj i skalę prowadzonej w niej działalności, może powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości – wymaga uzyskania pozwolenia zintegrowanego.

    Organem właściwym do wydania ww. pozwolenia co do zasady jest marszałek województwa. Jednakże, gdy stacja demontażu położona jest na terenie zamkniętym, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne, organem właściwym jest regionalny dyrektor ochrony środowiska.

    Pozwolenie na wytwarzanie odpadów lub pozwolenie zintegrowane wydawane jest na wniosek spełniający wymagania określone w przepisach ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska oraz ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach.

    Opisy procedur udzielania pozwolenia na wytwarzanie odpadów, zezwolenia na przetwarzanie odpadów oraz pozwolenia zintegrowanego zamieszczone zostały w Biuletynie Informacji Publicznej Samorządu Województwa Wielkopolskiego:

    W ramach postępowania w sprawie wydania pozwolenia przeprowadzana jest kontrola instalacji przez wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska, z udziałem pracownika organu wydającego pozwolenie, a także przez powiatowego (miejskiego) komendanta Państwowej Straży Pożarnej. Ponadto wniosek o wydanie pozwolenia opiniowany jest przez właściwego miejscowo wójta, burmistrza lub prezydenta miasta.

    Obowiązki przedsiębiorców w zakresie prowadzenia stacji demontażu określają przepisy art. 21-31 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (tekst jednolity: Dz. U. z 2020 r., poz. 2056 ze zm.).

    Szczegółowe wymagania dla stacji demontażu oraz sposobu demontażu pojazdów określa rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 28 lipca 2005 r. w sprawie minimalnych wymagań dla stacji demontażu oraz sposobu demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1206 ze zm.).

    W przypadku, gdy przedsiębiorca narusza przepisy ustawy lub warunki posiadanego pozwolenia, właściwy organ wzywa go do zaniechania naruszeń w oznaczonym terminie. Jeżeli przedsiębiorca, mimo wezwania, nadal narusza przepisy ustawy w zakresie prawidłowej eksploatacji stacji demontażu, właściwy organ cofa pozwolenie, w drodze decyzji, bez odszkodowania.

    Wykaz przedsiębiorców prowadzących stacje demontażu pojazdów oraz punkty zbierania pojazdów prowadzony przez Marszałka Województwa Wielkopolskiego