trwa ładowanie strony
wczytywanie strony

Marka Wielkopolska 2011-2020

    Budowa rozpoznawalności regionu Wielkopolski w kraju i na świecie, jako regionu o dużym potencjale gospodarczym, dobrze rozwiniętej infrastrukturze komunikacyjnej, bogatym zapleczu naukowo-badawczym, wykfalifikowanej kadrze oraz stabilnymi warunkami rozwoju realizowana jest przez Samorząd Województwa Wielkopolskiego od roku 2011.

    Proces budowy Marki Wielkopolska zainaugurowała konferencja „WIELKOPOPOLSKA BRAND”. Udział w tym wydarzeniu wzięło wielu ekspertów zagranicznych oraz prawie 200 Wielkopolan. Kolejnym etapem działań była organizacja dwóch warsztatów dla przedstawicieli wielkopolskiego biznesu, z różnych gałęzi gospodarki oraz z inicjatyw klastrowych prowadzonych przez ekspertów w dziedzinie budowania marki.

    Działania podejmowane przez Samorząd Województwa Wielkopolskiego począwszy od roku 2011 nakierowane były na budowę Marki Wielkopolska. Ich celem było i jest wypracowanie takiego wizerunku regionu, który stanowić będzie jego atut i pozytywnie wyróżni go na tle innych, jako nowoczesne i kreatywne miejsce, w którym warto mieszkać, pracować i inwestować. Budowa Marki Wielkopolska jest niezbędna dla lepszej identyfikacji i promocji produktów, usług i wydarzeń, które wspierają nowoczesny obraz naszego regionu.

    W 2012 roku Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego ogłosił konkurs “WIELKOPOLSKA MOJA MARKA: ROK 2030”, który dedykowany był uczniom z wielkopolskich liceów i techników. Tematyka Konkursu była ściśle związana z tożsamością regionalną i propagowaniem “małych ojczyzn” oraz kreatywnością młodych ludzi. Należało zaprezentować przywiązanie do regionu, atuty swojej “małej ojczyzny” w roku 2030 poprzez przygotowanie reklamy produktu, usługi, idei, osoby, w formie spotu reklamowego, projektu billboardu, logo, serii fotografii. Wyróżnione prace zostały zaprezentowane w kinie plenerowym “IW-Movis” usytuowanym na placu im. A. Mickiewicza w Poznaniu.

    Po raz pierwszy w 2013 roku Marszałek Województwa Wielkopolskiego przyznał Certyfikat Marki Wielkopolski, który jest honorowym wyróżnieniem i zarazem podziękowaniem dla najlepszych w Wielkopolsce przedsiębiorstw, instytucji, produktów, usług, przedsięwzięć i jednostek za znaczący wkład w rozwój i promocję Innowacyjnej Wielkopolski. Laureatami Marki Wielkopolski za 2013 rok zostały trzy inicjatywy:

    • Międzynarodowe Targi Poznańskie Sp. z o.o. w kategorii produkt/ usługa za centrum konferencyjno – kongresowe „Poznań Congress Center”;
    • Pro Design Sp. z o.o. w kategorii produkt/ usługa za „Concordia Design”;
    • Poznański Ośrodek Sportu i Rekreacji w kategorii wydarzenie za Bieg Maratoński „Poznań Maraton”.

    Zgodnie z Regulaminem Laureatom VI edycji Konkursu „i-Wielkopolska Innowacyjni dla Wielkopolski” Certyfikat Marki Wielkopolski został przyznany automatycznie:

    • Pratt & Whitney Kalisz za projekt hartowanie- zrób to lepiej;
    • Open Nexus Sp. z o.o. za projekt Innowacyjne zmiany platformy ON – większe oszczędności dla klientów,

    Ponadto Marszałek Województwa Wielkopolskiego Marek Woźniak nadał honorowy tytuł Ambasadora Marki Wielkopolski następującym osobom:

    • Panu Janowi A. P. Kaczmarkowi,
    • Pani Solange Olszewskiej,
    • Pani prof. Marii Siemionow.

    W roku 2014 Kapituła Konkursu wybrała następujących Laureatów:

    • Autostradę Wielkopolski II S.A. za inicjatywę Oddanie do użytku koncesyjnej autostrady A2 Świecko-Nowy Tomyśl;
    • Fundację Transatlantyk za wydarzenie Transatlantyk Festival;
    • Wielkopolskie Centrum Onkologii im. Marii Skłodowskiej-Curie wraz z Polską Grupą Badań Nowotworów Głowy i Szyi za inicjatywę Program Profilaktyki Nowotworów Głowy i Szyi.

    Zgodnie z Regulaminem Marki Wielkopolski w gronie Laureatów znaleźli się również Laureaci VII edycji Konkursu „i-Wielkopolska – Innowacyjni dla Wielkopolski”:

    • Fabryka Maszyn Spożywczych Spomasz Pleszew S. A. wraz z Przemysłowym Instytutem Maszyn Rolniczych w Poznaniu za projekt Nowa generacja urządzeń do schładzania mas cukierniczych;
    • Omni 3D Sp. z o. o. za Opracowanie i wdrożenie na rynek nowego modułu drukarki przestrzennej, charakteryzującej się znaczącym udoskonaleniem względem stosowanych rozwiązań.

    Jednocześnie Kapituła Certyfikatu rekomendowała kandydatów do honorowego tytułu Ambasadorów Marki Wielkopolski 2015, pośród których Zarząd Województwa Wielkopolskiego wybrał następujące osoby:

    • Prof. dr hab. Bogdan Marciniec
    • Prof. dr hab. med. Jacek Łuczak
    • Dr Andrzej Byrt.

    Wyróżnienia przyznane zostały za całokształt ich pracy zawodowej oraz zaangażowanie społeczne.

    W 2015 roku odbył się dwudniowy warsztat przygotowany przez Departament Gospodarki UMWW dla pracowników Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego odpowiedzialnych za kształtowanie kontaktów z podmiotami zewnętrznymi i kreujących wizerunek Urzędu. Warsztat dotyczył obszaru budowania Marki Wielkopolski i został poprowadzony przez ekspertów z dziedziny budowania świadomości marki (branding miasta i regionu). Podczas warsztatu przedyskutowano dotychczasowe działania departamentów UMWW zmierzające do budowania pozytywnego wizerunku regionu. W efekcie wypracowany został materiał stanowiący podsumowanie silnych i słabych stron regionu, koncepcja współpracy międzydepartamentowej oraz propozycje dalszych działań.

    Konsekwentnie wielkopolską markę promują również najlepsze firmy – laureaci Konkursu o Nagrodę Marszałka Województwa Wielkopolskiego „i-Wielkopolska. Innowacyjni dla Wielkopolski” Szczegółowe informacje na ten temat do pozyskania na stronie: https://www.umww.pl/konkurs-o-nagrode-marszalka-wojewodztwa-wielkopolskiego-i-wielkopolska-innowacyjni-dla-wielkopolski-w-latach-2007-2019

    Ponadto od 2016 roku Marka Wielkopolski promowana jest na wystawach organizowanych w ramach projektu Gospodarna Wielkopolska.

    Wielkopolskie małe i średnie przedsiębiorstwa, uczelnie wyższe, inicjatywy klastrowe oraz instytucje otoczenia biznesu mają możliwość prezentacji swojego potencjału podczas międzynarodowych wystaw marki Wielkopolska, realizowanych w ramach projektu Gospodarna Wielkopolska. Wystawy budują pozytywny wizerunek wielkopolskiej gospodarki na świecie oraz wzmacniają rozpoznawalność regionu na arenie międzynarodowej a towarzyszą im spotkania z przedstawicielami władz krajowych i regionalnych, lokalnych instytucji otoczenia biznesu i uczelni wyższych, a także z przedstawicielami polskich placówek dyplomatycznych oraz Zagranicznych Biur Handlowych.

    Warunkiem udziału firm w corocznych naborach na udział w Wystawie Marki jest posiadanie siedziby głównej na terenie Województwa Wielkopolskiego oraz wskazanie wybranych sekcji PKD zgodnych z obszarami inteligentnej specjalizacji wybranej wystawy, w których mieści się działalność firmy.

    W latach 2017-2019 odbyły się trzy Wystawy Marki Wielkopolska podczas wydarzeń:

    • West Africa Agrofood 2017 w Ghanie, wpisanego w obszar Inteligentnej Specjalizacji: „Biosurowce i żywność dla świadomych konsumentów”, w którym Wielkopolskę reprezentowało sześć firm, cztery  Instytycje Otoczenia Biznesu oraz jedna uczelnia wyższa;
    • International Conference on ICT for Development, Education  & Skills Kigali 2018 w Rwandzie, wpisanego w obszar Inteligentnej Specjalizacji: „Rozwój oparty na ICT”, w którym Wielkopolskę reprezentowało siedem firm, dwie Instytycje Otoczenia Biznesu oraz  dwie uczelnie wyższe;  
    • PowerGen Africa, Kapsztad 2019 w RPA, wpisanego w obszar Inteligentnej Specjalizacji: „Rozwój oparty na ICT”, „Przemysł jutra” oraz „Wyspecjalizowane procesy logistyczne”, w którym Wielkopolskę reprezentowało dziesięć firm, trzy Instytycje Otoczenia Biznesu oraz dwie uczelnie wyższe. 

    Wystawa zaplanowana na 2020 roku z uwagi na ograniczenia związane z pandemią COVID-19 została przełożona na 2021 rok.