trwa ładowanie strony
wczytywanie strony

Alkohol kobiety traktuje gorzej

    We wtorek 21 sierpnia br. odbyła się konferencja inaugurująca drugi etap kampanii społecznej Samorządu Województwa Wielkopolskiego - Alkohol to seksistowska świnia, kobiety traktuje gorzej. Kampania dotyczy ryzyka i szkodliwości picia alkoholu przez kobiety. Ze względu na brak społecznej świadomości o problemie, temat ten jest niesamowicie istotny. Celem kampanii jest nauczyć kobiety pić bezpiecznie i odpowiedzialnie, wykształcić w nich nawyk kontroli swoich zwyczajów oraz zwiększyć u nich świadomość swojego wzorca picia. Kampania o problemie mówi mocno i stanowczo, przy wsparciu rozpoznawalnych medialnie osób.

    W pierwszej części kampanii, na etapie teaserowym, wizerunku swojego użyczył znany polski aktor - Jacek Braciak. Wystąpił on w cyklu spotów wideo emitowanych w internecie i telewizji regionalnej, wcielając się w postać alkoholu. W fazie revealowej odsłaniającej główny temat kampanii pojawiła się pierwsza ambasadorka akcji, Anna Dereszowska. To właśnie ona na koniec głównego spotu zachęca do odwiedzenia strony internetowej kampanii i podsumowuje materiał wideo słowami:

    Alkohol to seksistowska świnia. Kobiety traktuje gorzej. Bardziej niszczy nam wątrobę, dewastuje układ hormonalny, wywołuje depresję i znacznie szybciej uzależnia.

    Podczas wtorkowego spotkania miała miejsce premiera revealowej odsłony spotu. To właśnie w ten sposób rozpoczęła się konferencja. Po filmie wypowiedział się Marszałek Maciej Sytek, Członek Zarządu Województwa Wielkopolskiego, przywołując szokujące dane statystyczne.

    9 na 10 uzależnionych kobiet jest porzucana przez swoich mężów. Choć kobiety w dzisiejszym świecie mają te same prawa i te same obowiązki, niestety płacą za to znacznie wyższą cenę niż mężczyźni. W świecie, gdzie równouprawnienie staje się standardem, w kontekście skutków spożywania alkoholu równouprawnienia nigdy nie będzie.

    Następnie powołując się na bogatą wiedzę terapeutów z wielkopolskich ośrodków leczenia uzależnień, przedstawił grono ekspertów, którym w dalszej kolejności został oddany głos.

    Podczas konferencji część merytoryczną przedstawili:

    • Katarzyna Łukowska (Zastępca Dyrektora PARPA)
    • Maria Skommer (Katedra i Zakład Psychologii Klinicznej UM Poznań)
    • Eryk Matuszkiewicz (Rzecznik Szpitala, lekarz na Oddziale Toksykologii, Szpitala Miejskiego im Franciszka Raszei w Poznaniu)

    Poruszyli one główne założenia problematyczne kampanii. Omówili podstawowe aspekty szkód wynikających z nadużywania alkoholu, a także przeprowadzili eksperyment, który w obrazowy sposób przedstawił jak alkohol wpływa na kobiety i mężczyzn.

    Katarzyna Łukowska przedstawiła zarys sytuacyjny problemu w Polsce, scharakteryzowała wzorzec osobowy kobiety pijącej oraz zdefiniowała ilościowo standardową dawkę alkoholu:

    Szacuje się, że 20% osób pijących alkohol szkodliwie i uzależnionych (wiek 18 – 64 lata) to kobiety. Zatem na 3 mln osób pijących szkodliwie i uzależnionych, kobiety stanowią aż 600 tys. osób. Dla porównania każdego roku na raka piersi w tej samej grupie wiekowej choruje ponad 9.5 tys. kobiet, a kampanii w tym temacie prowadzonych jest nieporównywalnie więcej. Okazuje się, że kobiety sięgające po alkohol to zazwyczaj kobiety młode (do 30 roku życia), najlepiej wykształcone, samotne lub w związkach nieformalnych, studiujące lub pracujące, w dobrej sytuacji materialnej, mieszkające w dużych miastach. Statystyczny pijący mężczyzna najprawdopodobniej nigdy nie spotka się ze statystyczną pijącą kobietą - ich modele zbyt mocno się od siebie różnią. Co więcej, gdyby jednak się spotkali, spożycie alkoholu i jego skutki nigdy nie będą równe. To dlatego, że 3 standardowe porcje alkoholu dziennie powodują u kobiet zaburzenia zdrowia, które występują u mężczyzn pijących więcej niż 9 porcji czystego alkoholu dziennie.

    Maria Skommer z kolei poruszyła społeczny aspekt związany ze spożywaniem alkoholu przez kobiety.

    Picie nierozerwalnie związane jest z emocjami. Kobiety piją inaczej, bo inaczej funkcjonują emocjonalnie. Starają się nadmiernie przejmować kontrolę nad emocjami, lub przeciwnie - tłumić je w zarodku. Niemniej jednak, ich kontrola emocji jest zdecydowanie obniżona, a nałogowe spożywanie alkoholu skutkuje jeszcze większa huśtawką: problemem z niskim poczuciem własnej wartości i ujawnieniem się wewnętrznego krytyka w zestawieniu z euforycznymi stanami samozadowolenia. Dla kobiet charakterystyczne są mechanizmy iluzji i zaprzeczeń - wyparcie, zaprzeczenie, minimalizowanie, projekcja, fantazjowanie, racjonalizowanie. Przy tych wszystkich aspektach, kobieta nie ma społecznego prawa do chorowania na uzależnienie, bo nawet znajdując w sobie odwagę i siłę na podjęcie walki, nie znajdzie wsparcia u najbliższych. Odbiór społeczny pijących kobiet to ostracyzm i odrzucenie.

    Spotkanie zakończył Eryk Matuszkiewicz, który omówił główne dowody stanowiące o biologicznej słabości kobiet wobec ryzyka i szkodliwości spożywania alkoholu.

    Czynniki wpływające na stężenie alkoholu we krwi to przede wszystkim płeć, rodzaj wypitego alkoholu, czas spożywania posiłków, częstotliwość spożywania alkoholu, a także różnice związane z zawartością wody w organizmie u mężczyzn i kobiet. Na skutek tych różnic, kobieta przyswaja aż 40% więcej alkoholu niż mężczyzna. Co ważne, kobieta posiada mniejszą ilość enzymów wątrobowych odpowiedzialnych za metabolizm alkoholu, a jego obecność w organizmie ma znaczący wpływ na gospodarkę hormonalną. Ze względu na zmniejszoną wchłanialność witaminy D, zwłaszcza w okresie menopauzy, alkohol powodować może osteoporozę. Samo nadużywanie alkoholu ma również bardzo duży wpływ na istotną sferę seksualności kobiet oraz może powodować brak zdolności przeżywania orgazmu. Może także przyczynić się do zaburzeń nastroju o charakterze lękowym i depresyjnym.

    Eksperyment przeprowadzony z udziałem publiczności stanowił podsumowanie zdobytej podczas konferencji wiedzy. Przedstawiona została zależność płci i ilości wody w organizmie na wpływ spożywanych porcji alkoholu. Udało się tym samym pokazać, jak bardzo różni się efekt spożycia tej samej dawki alkoholu w zależności od płci

    Więcej informacji na temat kampanii dostępnych jest na stronie www.10dowodow.pl oraz na fanpage akcji https://www.facebook.com/10dowodow/. Materiały wideo realizowane w ramach kampanii dostępne są na kanale YouTube: http://bit.ly/10dowodowpl.


    Galeria zdjęć: