*Na zaproszenie premiera Brandenburgii Dietmara Woidke, pełniącego jednocześnie funkcję Koordynatora Polsko-Niemieckiej Współpracy Przygranicznej i Międzyspołecznej w dniu 11 czerwca 2018 r. w siedzibie Centrum Konferencyjno- Szkoleniowym i Treningowym Kadr Kolei Niemieckich – Akademie Deutsche Bahn AG powstałej na bazie odrestaurowanego dawnego „dworca cesarskiego” lat 1860-tych, odbył się III Szczyt Kolejowy Partnerstwa Odry.*
W obradach udział wzięli przedstawiciele Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministerstwa Infrastruktury oraz zarządu PKP PLK SA i PKP Intercity SA, a także przedstawiciele innych jednostek organizacyjnych związanych z transportem kolejowym. Województwo Wielkopolskie reprezentował Wicemarszałek Wojciech Jankowiak.Stronę niemiecką reprezentowali przedstawiciele rządu federalnego, rządów niemieckich krajów związkowych w randze ministrów i sekretarzy stanu; Berlina, Brandenburgii, Meklemburgii – Pomorza Przedniego i Saksonii oraz Zarządu Kolei Niemieckich SA / Deutsche Bahn AG.
Obradom przewodniczył premier Brandenburgii Dietmara Woidke, będący jednocześnie Koordynatorem Polsko-Niemieckiej Współpracy Przygranicznej i Międzyspołecznej z ramienia rządu federalnego Niemiec.
Program obrad obejmował następujące tematy:- stan realizacji wspólnego porozumienia rządu RFN z landami Berlina i Brandenburgii dotyczącego finansowania rozbudowy połączenia kolejowego Berlin – Angermünde (budowa linii dwutorowej i jej elektryfikacja),- budowa nowego mostu kolejowego przez Odrę, Küstrin Kietz – Kostrzyn,- elektryfikacja dworca kolejowego w Görlitz,- trójstronna umowa międzyrządowa(D-Cz-Pol) w sprawie transportu kolejowego w trójkącie granic ww. państw,- stan połączeń kolejowych między Polską a Niemcami, ze szczególnym uwzględnieniem połączenia Berlin – Wrocław oraz dalsze funkcjonowanie „Pociągu do Kultury”,- informacja o stanie prac na linii Berlin – Warszawa i ofercie przyszłych połączeń.
Dla Województwa Wielkopolskiego szczególnie ważnym był ostatni punkt obrad. Na terenie Wielkopolski – głównie w poznańskim węźle kolejowym - krzyżują się linie kolejowe: E 20 Berlin – Poznań – Warszawa – Moskwa, E 59 Wrocław – Poznań – Szczecin, Poznań – Gdańsk/Gdynia – Wrocław, leżące w korytarzach transportowych sieci TEN-T europejskich korytarzy transportowych Morze Północne - Bałtyk i Morze Bałtyckie – Adriatyk.Strona polska potwierdziła, że prace modernizacyjne na linii E 20 przebiegają zgodnie z planem Realizacja modernizacji tej linii na odcinku od Sochaczewa do Swarzędza ma charakter priorytetowy dla rządu polskiego i PKP PLK SA.Po modernizacji na linię Warszawa – Poznań – Berlin wprowadzony zostanie nowy tabor, tj. wagony i elektryczne lokomotywy dwusystemowe, skrócony zostanie czas przejazdu oraz docelowo ma na tej linii kursować 7 par pociągów.Premier Brandenburgii Dietmar Woidke zasygnalizował, iż po roku 2020 planuje się na trasie Berlin – Poznań – Warszawa wprowadzenie kursowania pociągów pasażerskich co dwie godziny.
Na zdjęciu od lewej:- Kathrin Schneider, Minister Infrastruktury i Planowania Krajowego Brandenburgii,- Anna Lenarczyk, Członek Zarządu, Dyrektor Handlowy Przewozy Regionalne Sp. z o.o.- Arnold Bresch, Członek Zarządu, Dyrektor ds. Realizacji Inwestycji PKP PLK SA- Wojciech Jankowiak, Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego- Elżbieta Polak, Marszałek Województwa Lubuskiego- Dietmar Woidke, Premier Brandenburgii, Koordynator Polsko-Niemieckiej Współpracy Przygranicznej i Międzyspołecznej z ramienia Rządu Federalnego Niemiec- Ronald Pofalla, Członek Zarządu ds. Infrastruktury Deutsche Bahn AG - Regine Günther, Senator ds. Środowiska, Transportu i Ochrony Klimatu, Kraj Związkowy Berlin - Renata Szczęch, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, Koordynator ds. Polsko- Niemieckiej Współpracy Przygranicznej i Regionalnej,- Krzysztof Mamiński, Prezes Zarządu PKP SA
Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...