trwa ładowanie strony
wczytywanie strony

Wielkopolsko-brandenburskie rozmowy o nowoczesnych kolejach pasażerskich

    Wojciech Jankowiak, Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego wraz z przedstawicielami Departamentu Transportu UMWW oraz Spółki Koleje Wielkopolskie złożył wizytę w Ministerstwie Infrastruktury i Planowania Krajowego Brandenburgii w Poczdamie oraz VBB (Związek Komunikacyjny Berlin-Brandenburgia) w Berlinie. Rozmowy dotyczyły wymiany doświadczeń w zakresie rozwoju zeroemisyjnych kolei pasażerskich.

    W siedzibie Ministerstwa Infrastruktury i Planowania Krajowego Brandenburgii – regionu partnerskiego Wielkopolski, naszą delegację podjął Sekretarz Stanu Rainer Genilke ze współpracownikami oraz dr Jürgenem Neumüllerem, reprezentującym Wspólny Wydział Planowania Krajowego Brandenburgii i Berlina. Strona niemiecka omówiła między innymi postępy we wdrażaniu projektu i2030, który rozwija osie transportowe w ośmiu rozbudowywanych korytarzach berlińskiego S-Bahn, ponadto zaprezentowała możliwości zastosowania wodoru w regionalnym kolejowym transporcie pasażerskim oraz strategię mobilności zakładającą osiągnięcie neutralności klimatycznej w przewozach pasażerskich do 2045 roku. Delegacja wielkopolska zaprezentowała z kolei infrastrukturę Kolei Wielkopolskich, stan prac nad wdrażaniem projektów związanych z realizacją programu Kolej+ i omówiła funkcjonowanie Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. 

    Bardzo ciekawa wymiana poglądów i doświadczeń miała miejsce w siedzibie Związku Komunikacyjnego Berlin-Brandenburgia (VBB) w Berlinie. Spotkanie przebiegło pod hasłem „Wykorzystanie napędów alternatywnych w transporcie publicznym”, a przedstawiciele VBB omówili swoją strategię dekarbonizacji i jej wdrażanie w sieci kolejowej wschodniej Brandenburgii. Uczestniczący w spotkaniu przedstawiciel Niederbarnimer Eisenbahn (NEB), niemieckiego przewoźnika kolejowego obsługującego regionalne połączenia na liniach niezelektryfikowanych na terenie Berlina i Brandenburgii oraz połączenia transgraniczne do Kostrzyna oraz Gorzowa Wlkp., mówił o przemianach technologicznych w regionalnym kolejowym transporcie pasażerskim Brandenburgii, czyli o wodorowych pojazdach Mireo Plus H i bateryjno-hybrydowych zespołach trakcyjnych Mireo Plus B, które będą eksploatowane od grudnia 2024 roku.

    Wicemarszałek Wojciech Jankowiak podziękował przedstawicielom strony niemieckiej za wielką otwartość i gotowość do rozmów o rozwiązaniach kolejowych. Wyraził też satysfakcję, że również po stronie partnerów jest zainteresowanie doświadczeniami wielkopolskimi, takimi jak chociażby Poznańska Kolej Metropolitalna, rewitalizacja linii kolejowych, czy funkcjonowanie punktów utrzymania taboru. – Tego rodzaju spotkania są bardzo ważne i potrzebne, bo pozwalają nie tylko na wymianę dobrych praktyk, ale również pomagają wytyczać kierunki w rozwoju przewozów pasażerskich. Wielkopolska stanie niedługo przed ważnymi wyborami dotyczącymi rodzaju energii, jaka będzie napędzała nasze pociągi na liniach niezelektryfikowanych. Czy będzie to wodór, czy na przykład pojazdy bateryjno-hybrydowe. Fundusze unijne w ramach nowej perspektywy będą mogły bowiem być wykorzystywane jedynie na zakup pojazdów zeroemisyjnych. A do linii niezelektryfikowanych, które obsługujemy obecnie, dojdą kolejne, wraz z modernizacjami zaplanowanymi w ramach nowej unijnej perspektywy oraz realizacją projektów w ramach programu Kolej+. Czas tych ważnych decyzji nadchodzi – mówił Wicemarszałek Wojciech Jankowiak.

     


    Galeria zdjęć: