trwa ładowanie strony
wczytywanie strony

Czy pociągi pasażerskie znowu połączą Gniezno z Nakłem?

    W Janowcu Wielkopolskim z inicjatywy miejscowego samorządu gminnego odbyło się spotkanie pod hasłem „Póki jeszcze są tory” dotyczące oczekiwań odnośnie rewitalizacji linii kolejowej nr 281, na odcinku Gniezno - Chojnice i przywrócenia na niej połączeń pasażerskich. W spotkaniu wzięli udział Wojciech Jankowiak, Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego i Dariusz Kurzawa, Wicemarszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego, samorządowcy reprezentujący położone wzdłuż linii miejscowości oraz zainteresowani mieszkańcy.

    Z racji na położenie Janowca Wielkopolskiego na styku dwóch województw, jednym z najważniejszych tematów spotkania była rewitalizacja wspomnianej linii, której początki sięgają lat 70-tych XIX wieku, na odcinku od Gniezna przez Janowiec do Nakła. W latach 70-tych XX wieku zapoczątkowane zostały działania w kierunku dalszej jej rozbudowy wraz z elektryfikacją. Ostatecznie w kolejnych latach wstrzymano realizację inwestycji i linia nadal funkcjonowała w pierwotnym kształcie. Regularny ruch pasażerski na odcinku z Gniezna do Nakła nad Notecią odbywał się do czerwca 2000 roku. 

    Wicemarszałek Wojciech Jankowiak przypomniał, że na terenie Wielkopolski trwają już prace, albo też bardzo zaawansowane są działania na rzecz przywrócenia połączeń, w ramach Programu „Kolej+, obejmujących cztery odcinki linii kolejowych: Gostyń-Kąkolewo, Czarnków-Rogoźno-Wągrowiec, Śrem-Czempiń i Szamotuły-Międzychód. Wskazał też, że najważniejszym czynnikiem do tworzenia nowych lub odtwarzania historycznych linii kolejowych, z uwagi na koszty jakie należy ponieść zarówno na samą infrastrukturę jaki jak i organizację przewozów, są potencjalnie duże potoki podróżnych.

    – Wiemy doskonale, że kolej to efektywny środek transportu, ale również kosztowny i ma sens wtedy, gdy może służyć znaczącemu ruchowi, potokowi podróżnych, bo dla niedużej liczby pasażerów dedykowane są inne środki transportu. Czy linia z Nakła przez Janowiec Wlkp. do Gniezna potrafiłaby wykształcić odpowiednie zainteresowanie podróżnych tego na tą chwilę nie wiemy. Należy to sprawdzić za pomocą odpowiednich analiz – wskazywał Wicemarszałek dodając, że aby połączenie kolejowe było interesujące dla pasażerów, musi być obsługiwane przez kilkanaście par pociągów dziennie.

    Z kolei Wicemarszałek Dariusz Kurzawa mówił, że odbudowa linii wiąże się z ogromnymi nakładami finansowymi. – Te pieniądze trzeba będzie wyłożyć i będzie musiał w to zaangażować się samorząd województwa. To nie będzie łatwe, jesteśmy dopiero na początku tej drogi. Niewykluczone, że po przeprowadzeniu różnych badań i analiz okaże się, że ta linia jest na tyle ważna dla Wielkopolski i województwa kujawsko-pomorskiego, że pójdziemy w takie rozwiązanie – stwierdził Wicemarszałek Kujawsko-Pomorski.

    Spotkanie zakończyło się konkluzją, że trzeba przeprowadzić szczegółową, pogłębioną analizę, najlepiej dla całego obszaru – od Gniezna aż do Chojnic, obejmując nią także gminy, które nie są położone bezpośrednio przy samej linii 281.

     

    Data publikacji: 2025-10-27

    Galeria zdjęć: