trwa ładowanie strony
wczytywanie strony

Z heską młodzieżą o Traktacie, współpracy i przyszłości!

    Marszałek Jankowiak udzielił uczniom Elisabethenschule wywiadu, odpowiadając na pytania dotyczące znaczenia przystąpienia Polski do UE oraz międzynarodowej współpracy regionalnej dla rozwoju Województwa Wielkopolskiego, efektów współpracy Wielkopolski z Hesją (regionem partnerskim Województwa Wielkopolskiego od ponad 10 lat), postępów w realizacji postanowień Traktatu pomiędzy Rzeczpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec o dobrym sąsiedztwie i przyjaznej współpracy, podpisanego 17 czerwca 1991 r., w Bonn oraz jego wpływu na zbliżenie pomiędzy Narodami. Marszałek Jankowiak obejrzał również wystawę plakatową uczniów, która w sposób opisowy i symboliczny przedstawiała kolejne postanowienia Traktatu.

     

    Elisabethenschule to jedyna szkoła w Hesji, w której uczniowie wybrać mogą język polski jako język obcy podczas egzaminu maturalnego. Wizyta odbywa się w ramach realizacji projektu integracyjnego „Historia polsko-niemiecka a aktualna współpraca regionów”, który nawiązuje do obchodzonej w roku 2011, 20. rocznicy podpisania Traktatu pomiędzy Rzeczpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec o dobrym sąsiedztwie i przyjaznej współpracy. Ważną część Traktatu, który oceniać należy jako kamień milowy w najnowszej historii polsko-niemieckiej, stanowią zapisy dotyczące znaczenia partnerskiej współpracy między regionami, miastami oraz gminami z obu krajów. W bieżącym roku, zarówno w Niemczech, jak i w Polsce zorganizowanych zostanie wiele imprez edukacyjnych oraz kulturalnych, przybliżających znaczenie Traktatu dla rozwoju stosunków polsko-niemieckich przez ostatnie 20 lat.

     

    Jak podkreślił Marszałek Jankowiak, pomimo całego szacunku do wielkiego wkładu, jaki  wniósł Traktat do rozwoju stosunków polsko-niemieckich, to nie Traktaty są najważniejsze, ale ludzie. Bez możliwości życzliwego, przyjaznego nastawienia ludzi wobec siebie, bez chęci rozwijania wzajemnych kontaktów – żadna współpraca nie byłaby możliwa.