trwa ładowanie strony
wczytywanie strony

"Kierunek Mediolan"

    Kierunek Mediolan

    Organizowane przez Samorząd Województwa Wielkopolskiego misje gospodarcze stanowią mocne ogniwo w budowaniu nowoczesnej gospodarki, której sukces zależy m.in. od poziomu wiedzy, świadomości społecznej, otwartości na zmiany i umiejętności czerpania z doświadczenia innych regionów i państw.

    Jedna ze strategicznych wizyt w procesie rozwoju sektorów kreatywnych, które stanowią silny ekonomiczny i kulturotwórczy potencjał Wielkopolski, miała miejsce w dniach 12–16 kwietnia br. w Mediolanie. Wzięło w niej udział dwudziestu pięciu przedstawicieli wielkopolskiego samorządu, uczelni i przedsiębiorstw. Spotkanie wprowadzające dla uczestników misji na temat włoskiego rynku i możliwości współpracy przygotowała i poprowadziła pani Agnieszka Turek – I radca Ambasady RP w Rzymie.

    Odwiedzając targi Salone Internazionale del Mobile, przedstawiciele Wielkopolski mieli możliwość zapoznania się z najważniejszymi trendami i kierunkami rozwoju wzornictwa przemysłowego w Europie i na całym świecie. Odwiedzili wiele miejsc, dzielnic i uliczek, które tętniły designem, zarówno wielkiego formatu, jak i eksperymentalnym. Uczestniczyli też w licznych spotkaniach z przedstawicielami środowisk biznesowych, naukowo-badawczych i kreatywnych, które umożliwiły im pogłębienie wiedzy i dały początek licznym kontaktom.

    Udział w Salon Internazionale del Mobile był szczególny również z uwagi na akcent wielkopolski. Wystawa „Young Creative Poland: in production” prezentowała najlepsze realizacje meblarskie firm Noti, Vox, Iker i projektanta Oskara Zięty. Po raz pierwszy prezentacja innowacyjnych i kreatywnych projektów z Polski – z Wielkopolski – miała miejsce w tak ważnym komercyjnie i wizerunkowo miejscu, na największych targach designu na świecie. O europejski charakter tej ekspozycji zadbały kuratorki: Miśka Miller-Lovegrove i Anna Pietrzyk-Simone z Lovegrove Studio.

    Uczestnicy misji Samorządu Województwa Wielkopolskiego odwiedzili także dzielnicę Ventura Lambrate, gdzie miała miejsce specjalna edycja wystawy „Unpolished 6 – young design from Poland”. Swoje najciekawsze prace prezentujące dokonania najbardziej charakterystyczne dla polskiego współczesnego wzornictwa przedstawiło na niej 12 młodych polskich projektantów. Wszyscy uczestnicy misji mieli możliwość bezpośredniego spotkania z kuratorami wystawy – uznanymi ekspertami i autorytetami w dziedzinie polskiego i światowego designu – Agnieszką Jacobson-Cielecką i Pawłem Grobelnym.

    Ogromna popularność Salone Internazionale del Mobile sprawiła, że obok oficjalnych targów powstały „targi cieni” w dzielnicy Tortona starego rejonu przemysłowego zwanego Zona Tortona. W tym miejscu największe marki i największe gwiazdy designu wynajmują ogromne przestrzenie starych magazynów i fabryczek, żeby prezentować swoje nowości. Znalazła się tam także kaliska firma Comforty, która, jak mówią jej przedstawiciele, ma design wpisany w DNA.

    W Mediolanie nie mogło zabraknąć takich autorytetów w dziedzinie trendów jak Zuza Skalska czy Li Edelkoort, która zaprezentowała wystawę „Talking textiles” poświęconą tekstyliom i ich roli w projektowaniu i codziennym życiu człowieka. Obie panie, mimo zapełnionych terminarzy i wytężonej pracy, znalazły czas, aby spotkać się z uczestnikami wielkopolskiej misji gospodarczej i uczestniczyć w inspirującej dyskusji na temat potencjału i znaczenia designu w różnych obszarach ludzkiej aktywności.
    Dla uczestników misji zorganizowano również spotkania biznesowe z przedstawicielami zarówno włoskich, jak i międzynarodowych firm oraz uczelni wyższych. Rozmowy odbywały się w zlokalizowanej na terenie targów siedzibie Lombardzkiej Izby Przemysłowej. Miało miejsce także wiele strategicznych dla wielkopolskiej polityki gospodarczej spotkań z lokalnymi władzami, w których uczestniczyli Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego Leszek Wojtasiak oraz Prezydent Miasta Poznania Ryszard Grobelny.
    Przez tych kilka kwietniowych dni, kiedy cały Mediolan tętnił designem, uczestnicy misji Samorządu Województwa Wielkopolskiego obejrzeli tysiące metrów przestrzeni wystawowych i spotkali wielu niezwykłych ludzi. Zainspirowali się też tym, co może stać się udziałem mieszkańców Wielkopolski w najbliższych latach
    .Obcowanie bowiem z pięknymi, funkcjonalnymi, bezpiecznymi i dobrze zaprojektowanymi przedmiotami jest najbardziej demokratyczną formą obcowania z kulturą materialną i sposobem na podniesienie konkurencyjności regionu na arenie międzynarodowej.