trwa ładowanie strony
wczytywanie strony

Kolej na turystykę

    Kolejowe zabytki techniki i nadal funkcjonujące przewozy parowozowe mają szansę stać się turystyczną wizytówką Wielkopolski. Dotychczasowe decyzje sejmiku pozwoliły na rozpoczęcie prac nad studium wykonalności produktu „Turystyka kolejowa w Wielkopolsce”. Przez kilka minionych miesięcy nad tym projektem pracowali specjaliści z katowickiej firmy konsultingowej NBC, która wygrała przetarg ogłoszony przez Wielkopolską Organizację Turystyczną.
    Wstępnym wynikom tych prac przyjrzeli się członkowie komisji. Podstawą programową produktu „Turystyka Kolejowa w Wielkopolsce” są unikalne zasoby kultury kolejowej rozwijanej od połowy XIX wieku, zachowane w ilości i w przejawach nie mających odpowiednika w innych regionach Polski i Europy. Koleje parkowe, przewozy drezynami, turystyczne i towarowe linie wąskotorowe funkcjonują obecnie w sześciu powiatach regionu i kilkudziesięciu gminach. Niezwykłymi zabytkami techniki są parowozownie w Pile, Gnieźnie oraz w Wolsztynie, gdzie znajduje się baza jedynych w Europie regularnych przewozów pasażerskich z użyciem trakcji parowej na linii Poznań – Wolsztyn.
    Oprócz licznych atutów i powodów, dla których warto tworzyć regionalny sieciowy produkt turystyczny z wykorzystaniem istniejącej zabytkowej infrastruktury kolejowej, nie brak utrudnień i problemów. Obecnie turystyczne przewozy kolejowe organizuje 13 odrębnych podmiotów. Potrzebny jest zatem podmiot koordynujący wdrażanie produktu. Zajmie się tym Wielkopolska Organizacja Turystyczna.
    Radni pozytywnie zaopiniowali projekty uchwał na październikową sesję sejmiku, m.in. dotyczące współpracy samorządu województwa z organizacjami pozarządowymi i podmiotami działającymi w sferze pożytku publicznego.
    Następnie członkowie komisji odwiedzili ekspozycje targów Tour Salon, gdzie odwiedzili stoiska wielkopolskich wystawców.