trwa ładowanie strony
wczytywanie strony

Dlaczego absolwenci szkół zawodowych idą na bezrobocie

    Oferta edukacyjna szkół zawodowych nie odpowiada w pełni na potrzeby lokalnych rynków pracy, a większość dostępnych kierunków kształcenia w badanych szkołach to zawody nadwyżkowe. W połowie badanych placówek ani jeden z realizowanych kierunków kształcenia nie wpisuje się w listę zawodów najbardziej potrzebnych na lokalnym rynku pracy. – Takie są główne wnioski wypływające z badania pn. „Bezrobocie absolwentów wybranych zasadniczych szkół zawodowych w województwie wielkopolskim. Uwarunkowania i możliwości poprawy sytuacji”, przeprowadzonego na zlecenie Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Poznaniu.

    Wyniki badania zostaną przedstawione podczas seminarium Wielkopolskiego Obserwatorium Rynku Pracy WUP w Poznaniu w dniu 15 marca 2011 roku, na które serdecznie zapraszamy dziennikarzy. Rozpocznie się ono o godz. 9.30 w hotelu SAFIR przy ul. Żmigrodzkiej 41/49 w Poznaniu. W spotkaniu udział weźmie Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego Wojciech Jankowiak. Po prezentacji wyników planowana jest dyskusja panelowa.

    Celem badań było zdiagnozowanie przyczyn bezrobocia wśród absolwentów wielkopolskich zasadniczych szkół zawodowych oraz wskazanie możliwości poprawy sytuacji. Badaniem objęto uczniów, absolwentów i nauczycieli szkół zawodowych z 20 powiatów, a także uczniów ostatnich klas gimnazjalnych oraz najbardziej atrakcyjnych na lokalnych rynkach pracy przedsiębiorców.

    Duży wpływ na bezrobocie absolwentów po ukończeniu nauki ma sytuacja społeczno-gospodarcza w powiecie. Jednak szkoły oraz ich absolwenci nie są też wystarczająco przygotowani do elastycznego reagowania na zmieniającą się sytuację na rynku pracy – wynika z przeprowadzonych badań. W opinii pracodawców, jedną z barier w zatrudnianiu absolwentów szkół zawodowych jest również ich niewystarczające przygotowanie praktyczne. Aby to zmienić, należałoby rozwijać zaplecza szkół zawodowych oraz stwarzać możliwości odbywania praktyk u pracodawców. Szkoły powinny też w większym niż dotychczas stopniu przygotowywać uczniów do samodzielnego funkcjonowania na rynku pracy.

    Źródło: Wojewódzki Urząd Pracy w Poznaniu